Budgeten är knapp!

Förväntansfulla? Ja det kan jag förstå, gissar att alla sitter på spänn, biter på naglarna och funderar hur går det för Mästerkatten. Klarar hon sig på budgeten? Det är hårt liv måste jag säga but someone has to do it! Efter att ha fördrivit lite tid i telefon och med plugg bestämde jag mig i alla fall för att jag behövde motion. Någon yoga eller Pilates är det inte tal om, fick bli en hederlig promenad!  Så jag trotsade Halmstad regnet, slängde på mig min Lisebergskanin prickiga poncho och gav mig ut i ovädret. Hade tyvärr inga gummistövlar så nu är jag helt blöt om fötterna.

På hemvägen svängde jag i alla fall förbi skolbiblioteket och lånade lite böcker, väldigt bra uppfinning det där med bibliotek, kostar ju ingenting. Jag hade i alla fall plockat ut vartenda öre jag hade i fickorna för att inte råka ”smyg köpa” nånting.  Men ve och fasa , hade helt glömt att regnet vräkte ner där ute. Kan ju inte förstöra bibliotekets böcker och plastpåsarna kostar 1 Kr st!  Vad gör jag nu?  Ska jag lämna tillbaka böckerna? Ska jag på något sätt försöka komma över en plastpåse ändå?  Jag bestämde mig för att jag verkligen ville låna dessa böcker så det föll på alternativ två. Nu var frågan hur skulle jag mygla mig till en plastpåse. Jag ville inte bara kliva fram och ta en vilket i och för sig skulle vara väldigt enkelt. Nej då skulle alla se att jag var en snål tjuv. Jag kom fram till två strategier. Antingen förklarar jag situationen för bibliotekarien på ett försynt sätt och hoppas på att få en påse gratis. Eller så låtsas jag att jag betalar för påsen och tjyvar en. Då det var kö och bibliotekarien var upptagen bestämde jag mig för strategi två. Jag tassar lite försynt med dunkade hjärta fram till platspåsarna och myntburken, tar ur fickan upp ett gem som jag nonchalant lägger i burken, tar sedan en kasse och går på darrande ben därifrån. Närjag kommer ut från biblioteket kan jag andas ut, puh, ingen verkar ha märkt något. Sen kommer ångesten, vad har jag gjort? Har jag precis snattat för första gången i mitt liv? Herregud! En lärdom av detta är förstås att göra som hundägare, alltid ha en plastpåse med sig.



Kommer jag få skaka galler för min synd?


Kommentarer
Postat av: Det var ju jävlen!

Håller med. Budgeten är kass!

2009-11-25 @ 15:24:53
URL: http://detvarjujavlen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0